Gemeenteslogans

Gepubliceerd op 24 maart 2019 om 09:43

Waar leeftijdsgenoten de wijde wereld buitenshuis verkennen, doe ik dat onderuit gezakt op mijn bank. Via mijn radio en podcasts beleef ik het ene na het andere verhaal door de ogen van een ander. Mijn lichaam staat stil;  mijn hoofd niet.

 

De uitwerking van al die audio-uren wordt merkbaar wanneer ik volkomen willekeurige wetenswaardigheden kan reproduceren, middenin een alledaags gesprek. Vanuit uit het niets hoor ik mezelf antwoord geven op een random vraag als 'uit hoeveel sneetjes bestaat een brood eigenlijk?' (circa 22). Niet omdat ik een wandelende encyclopedie ben, maar omdat ik simpelweg net het juiste antwoord onthouden heb.

 

Eerder schreef ik over bedrijfsafkortingen. Een ander onderwerp waar ik ineens mee in aanraking kwam en dat het minstens zo goed doet op feestjes zijn gemeenteslogans.

 

Want stel je voor: je bent één van die 355 Nederlandse gemeentes. Dan kun je niet aankomen met een alledaags cliché als 'Altijd welkom!' (of wel Harderwijk?), of 'Stad met een hart' (Amersfoort?) of 'Ruimte voor iedereen' (Het Hogeland).

 

Nee, je wilt je als regio duidelijk onderscheiden. Bijvoorbeeld met een deugdelijk motto dat betrouwbaarheid uitstraalt: 'Bij alles wat we doen vragen we ons af: ''Wat heeft de burger eraan''' (Boekel). Ai, klinkt niet al te best. Ook feitelijkheden voelen weinig sprankelend: 'Het smalste stukje Nederland' (Echt-Susteren) of 'De jongste watergemeente van Nederland' (Oldambt) of 'De grootste gemeente van Nederland'' (Südwest Fryslân)? Hmm, nee.

 

Gelukkig zijn er ook Nederlandse gemeentes die de slogan van Peel en Maas ter hand nemen: 'Beleef de ruimte!''. Zij pakken hun artistieke vrijheid om een pareltje van een slogan te schrijven: 'Nunspeet, parel van de Veluwe!' of 'Oisterwijk, dé Parel in 't groen!'  of 'De Parel van Flevoland' (Urk) of 'Parel aan de Vliet' (Voorschoten). 
Goed, goed, parels zijn inmiddels afgezaagd. 'De diamant van Midden-Nederland' (Oldebroek) is al meer authentiek.

 

Toch torenen er een aantal creatieve gemeentes bovenuit die het 'meer dan waard' (Hoeksche Waard) zijn op het ereschild der cultheld te worden gehesen:

  • Aa en Hunze: Ontspannend van Aa tot hunZe
  • Alkmaar: AlKmaAr prAchtStad
  • Bergen: Bergen verzetten... natuurlijk
  • Doetinchem: Je doet het in Doetinchem
  • Goes: Goes is goes
  • Hoogeveen: HOOGEVEEN. MET EEN HOOFDLETTER H
  • Meppel: Meppel Stad met stijl
  • Nieuwegein: NIEUW! NIEUWEGEIN
  • Schouwen-Duiveland: Ik heb een band met Schouwen-Duiveland
  • Stadskanaal: Eenmaal, andermaal, Stadskanaal
  • Uden: Hier hoUDEN we van
  • Venlo: Venloverwelkomt
  • Zwijndrecht: Gemeente Zwijndrecht

 

Nog één gemeenteslogan om het af te leren? Een slogan -zo bijzonder- dat maar liefst  twee gemeentes hun marketing hierop voeren:  'Zin in Zandvoort!' en 'Zin in  Zevenaar!' Ach ja, waarom ook niet? Lekker wel, die alliteratie. ;)